Komunikacijske vještine, PR i Marketing

Novinarski upiti i odgovaranje na njih

Često ili povremeno dobivate novinarske upite i želite saznati kako izgleda ispravno i uspješno odgovaranje na njih? Nastavite čitati. 

Najčešća medijska događanja s kojima se susrećete su konferencija za medije, dogovoreni intervju i dogovorena izjava.
Neovisno o tipu događanja, zlatno je pravilo: BEZ PRIPREME NE IZLAZITE U JAVNOST!

Što je najvažnije i kako se ponašati

Za prvi dojam najvažnijih je prvih sedam sekundi nakon govornikove pojave pred publikom. Većina ljudi stvara početni dojam o nekome (bilo kome) upravo u roku sedam sekundi. Zvuči zastrašujuće i pomalo nevjerojatno, ali brojna istraživanja dokazuju upravo to.

UTJEHA – postoje brojni – isprobani i učinkoviti načini za pridobivanje publike.

Dakle, što nam je činiti? 

NEVERBALNA KOMUNIKACIJA– vjerovali ili ne, mnogo je važnije ono što vide nego što čuju

1. Kod držanja odnosno govora tijela  biti uspravan, ali ne ukočen, okrenut prema sugovorniku odnosno publici

2. Održavati barem povremeni kontakt očima s govornikom odnosno publikom.

3. Odijevanje je od neopisive važnosti, dakle – pažljivo birajte odjeću. U ovakvim situacijama uvijek je najbolje “igrati na sigurno”  – formalno, profesionalno, uredno, neutralnih boja, neupadljivih detalja …

KAKO PRIVUĆI PAŽNJU JAVNIM NASTUPOM

1. Vodite računa da ono što govorite bude interesantno javnosti.
2. Informacija koju prenosite neka bude jednostavna. Ako nije jednostavna, izrecite je na jednostavan način.
3. Najvažnije informacije izrecite na početku svog javnog nastupa,

KAKO SE PONAŠATI?

1. Ne svađati se s novinarima i medijima!
2. Na izravno pitanje, izravan odgovor.
3. Ako ne znaš, reci “ne znam”.

VERBALNA KOMUNIKACIJA – na što obratite pažnju?

Za ispravnu dikciju važan je pravilan i svima razumljiv izražaj riječi i rečenica. Dakle, kratke i jasne rečenice, bez okolišanja, odugovlačenja i nepotrebnih informacija. Također pripaziti i na gramatiku pri govoru, ako imamo problema s njom, zatražiti pomoć pri pisanju i vježbanju govora i odgovaranja na pitanja.
Modulaciju u govoru čine glasovna harmonija i ritam, drugim riječima pričajte prikladnom glasnoćom i brzinom.

I zadnje, ali ne manje važno, dišite! Pravilno i duboko, inače sve “pada u vodu”.

KOJE RIJEČI VALJA IZBJEGAVATI

1. Arhaizme (stare i zastarjele riječi)
2. Provincijalizme (riječi određenog kraja)
3. Tuđice (riječi iz stranih jezika; posebno ako postoje sinonimi u hrvatskom)
4. Dvosmislene riječi (koje mogu imati više značenja)

TEHNIKE ODGOVARANJA NA PITANJA

1. Bridging (premošćivanje/prijelaz)
– potiče iz novinarstva: prelazak s leada odnosno uvodnog dijela teksta na detalje priče
– u javnoj komunikaciji bridging omogućava govorniku da preuzme kontrolu
Primjeri bridginga:
“Dopustite da dodam…”
“To je jedna vrlo kompleksna tema..”
“Često me pitaju…”
“Vaše pitanje povezano je s…”
“Čini mi se da je ipak najvažnije…”
“To nije moje područje, ali znam da…”
“Postoje drugi načini gledanja na to…”
“Morate također misliti i na to…”
“Pravo pitanje ovdje je…”
“Niste pogodili bit…”
”Postoji još nešto o čemu treba razmišljati…”

2. Flagging – naglašava se određeni dio izjave, govornik podiže ‘crvenu zastavu’ kako bi naglasio važnost pojedinih dijelova poruke (npr…najvažnija stvar koju treba zapamtiti…)

3. Hooking – provociranje dijaloga i navođenje na željenu temu (npr…no, to nije jedini važan dio ovog programa…)

4. Nulti govor – nema neke posebne poruke ili sadržaja, izbjegavaju se neugodna pitanja (npr…razgovori su bili konstruktivni…)

4. Osnovna misao koja se može izgovoriti u jednoj rečenici – “Soundbite”

KAKO IZBJEĆI TREMU PRIJE NASTUPA?

1. Izolirajte se na nekoliko minuta na mjestu gdje vas nitko ne može smetati.
2. Opustite se zatvarajući oči i duboko udahnite.
3. Kontrolirajte otkucaje srca putem disanja.
4. Budite svoji!

ŠTO KADA JE NASTUP ZAPOČEO, A NAŠLI STE SE U PROBLEMIMA?

1. Zapnete li u govoru sačuvajte bistru glavu i ne dopustite strahu da prevlada.
2. Zaobiđite blokadu – slobodno preskočite misli, pređite na nešto drugo, ionako nitko ne zna što je trebalo slijediti…
3. Sjetite li se naknadno misli – ugradite je u govor.

 

Više saznajte na seminarima:

https://poslovnouciliste.hr/seminari/jednodnevni-seminari/radionica-odnosa-s-javnoscu-i-komunikacije-s-medijima/

i na:

https://poslovnouciliste.hr/seminari/odnosi-s-javnoscu-marketing-i-prodaja/bonton-i-protokoli-ponasanja-u-poslovnim-situacijama/