Management, Upravljanje ljudskim potencijalima - HR

Ulazak mladih u svijet rada

Planirate nova zapošljavanja? Odlično! To znači da dobro poslujete i napredujete, čestitamo! Ali prije nego počnete s daljnjim širenjem i obogaćivanjem najvrjednijeg resursa svake kompanije – zaposlenika, nastavite čitati.

Ulazak mladih u svijet rada

Ulazak u svijet rada svakako je točka preokreta koja mijenja obje strane: mlade posloprimce i njihove poslodavce. I jednima i drugima treba priprema, usklađivanje očekivanja i kriterija radnog ponašanja te uzajamno pozitivno iskustvo. Mladima je zaposlenje ne samo pitanje egzistencije, sigurnosti i statusa već će oblikovati njihov radni identitet, samopoštovanje i samoaktualizaciju. Poslodavci svjedoče velikoj smjeni generacija, gdje generaciju baby boomersa zamjenjuju nove generacije- x, y, z… Pogrešno je transfer znanja, iskustva, vrijednosti i obrazaca radnog ponašanja prepuštati slučaju, nužno je uvoditi programe mentorstva i supervizije te oblikovati kulturu međugeneracijske suradnje i tolerancije.

Priprema mladih za svijet rada, tržište poslova i karijera počinje vrlo rano, ulaganjem u obrazovanje, odabirom struke i zanimanja.

 Što predviđa uspješan tijek obrazovanja i rada?

Usklađenost s osobnim preferencijama – što mlada osoba voli raditi, što smatra zanimljivim i dostižnim

Usklađenost s osobnim vrijednostima – što mlada osoba smatra svrhovitim i vrijednim u vlastitim očima i društvu

Usklađenost s osobnim kvalitetama i potencijalima – koliko mlada osoba poznaje svoje snage i slabosti, svoje potencijale i granice

Za mlade koji znaju uskladiti svoje profesionalne interese sa svojom  osobnošću i preferencijama kažemo da imaju visoku samosvijest, realističnu sliku sebe, kritički procjenjuju svoje granice i izbore; samopouzdano i proaktivno pristupaju prilikama i prevladavaju zapreke u poslu i karijeri. Takve osobe ostaju fokusirane na uspjeh u obrazovanju, osnažuju svoje opće i stručne kompetencije, donose odgovorne odluke u vezi učenja, prakse, mentorstva, iskustva  te imaju pozitivne stavove o radu.

Jednom riječju, mladi takvoga kompetencijskog profila podižu svoju zapošljivost (psihosocijalni koncept kojim se opisuje radni identitet, karijernu mobilnost i pozicioniranje na tržištu rada) na koju se mogu osloniti tijekom svog radnog i životnog ciklusa.

Nažalost, ovaj poželjan profil poslodavci sve rjeđe imaju priliku vidjeti kod selekcija i prvog zapošljavanja mladih nakon školovanja.

Što najviše nedostaje mladima na današnjem tržištu rada?

Svakako nedostaje potrebna razina osobne i radne osviještenosti, samokritičnosti u vezi vlastitih kompetencija, posvećeni radni angažman te spremnost na ulaganje dodatnog truda u ostvarenje ciljeva. Nedostatne su im i vještine samoprezentacije i manjkava informiranost o tržištu rada i vlastitoj poželjnosti. Primjetna je viša percipirana zapošljivost (procjenjivanje vlastitih vrijednosti i očekivanja) u odnosu na realistične kompetencije koje se mogu provjeriti, testirati, procijeniti. Mladi su spremni precjenjivati visinu svoje naobrazbe, atraktivnost fakulteta s kojeg dolaze, očekivanu prvu plaću te obilježja posla koji im mora biti kreativan, zanimljiv, sve više zabavan.

Što posljedično čine poslodavci?

Suočeni s deficitom poželjnih kompetencija i radnog ponašanja mladih, poslodavci snižavaju selekcijske kriterije, a s druge strane povećavaju sate i ulaganja u uvođenje u posao, trening, mentorstva i interne edukacije. Vrijeme izgradnje samostalnog profesionalca značajno je produženo i sukobljava se s očekivanjima i strpljenjem mladih da im posao pruži izazovne zadatke, plaću i priznanje ubrzo nakon zaposlenja. Tek su počeli, a zahtjevi rada izazivaju razočarenje, pad motivacije i stres.

Kompetencije koje najviše nedostaju tržištu rada i poslodavcima danas, a smatraju se neophodnim za uspješno obavljanje najrazličitijih poslova su poduzetničke kompetencije, kritičko mišljenje i rješavanje problema  te ustrajnost. Mladi nerijetko nisu svjesni koliko je to važno poslodavcima, a vrlo često izostavljaju upravo te kompetencije u svojim aplikacijama za posao.

S druge strane mladi ponosno ističu svoje komunikacijske sposobnosti, strane jezike, IT kompetencije i timski rad.

A što kažu poslodavci?

Komunikacijskim sposobnostima nedostaje pismenosti i bontona, stranim jezicima nedostaje složenosti i fluentnosti, IT kompetencijama nedostaje primjena u rješavanju problema, a timski rad je često izraz i izlaz za ne-preuzimanje osobne odgovornosti za rezultate rada.

I tu dolazimo do dvije paralelne realnosti!

Rješenje za ovaj nesklad u zapažanjima i iskustvima je svakako u boljem informiranju i spremnosti na obostrano ulaganje volje i vremena da se izgradi povjerenje i usklade uzajamne percepcije.

Uspješne priče i prakse poslodavaca i mladih upućuju na optimizam da se ova ulaganja mogu isplatiti i jednima i drugima. Mladi dobro reagiraju na kvalitetne programe pripravništva, na osmišljeno uvođenje u posao, mentorstvo iskusnijih kolega te karijerno savjetovanje. Spremni su precjenjivanje zamijeniti realističnim optimizmom u pogledu sebe, posla i plaća.

Kako stvari stoje u drugim zemljama EU?

 Izvor:https://www.cedefop.europa.eu/en

 U zemljama EU uočava se velika neusklađenost aktualnih kompetencija i vještina s tržištem rada, a njega danas dramatično preoblikuju brojni faktori: nastajanje i otvaranje novih poslova (inovacije, zelena i bijela ekonomija), nastajanje novih oblika rada (rad od kuće, radnici na leasing, samozapošljavanje) te masovna digitalizacija.

Europska izvješća zvone na uzbunu.

Zaostajanje u šest ključnih, prenosivih vještina koje čine naš moćni štit za očuvanje zapošljivosti, ukazuje na visokih 30% nedostajanja pro-socijalnih vještina pružanja usluga i 23% manjka vještina rješavanja problema. Manjak kvalitetnih komunikacijskih vještina, učenja kako se uči, organizacije i planiranja te timskog rada nalazi se unutar tog raspona.

Tko će preuzeti odgovornost za ovaj nesklad? Dok čekamo državne politike i intervencije, savjetujemo mladima i svim zaposlenima: preuzmite odgovornost te svjesnije i odlučnije upravljajte svojom zapošljivošću i karijerom.

 Preporučuka psihologa praktičara?

I mladima i poslodavcima treba stručna pomoć: poslodavci imaju teškoća u pronalaženju kompetentnih zaposlenika, 28% svojih novo-zaposlenih procjenjuju podkvalificiranim za poslove koje obavljaju, a istovremeno raste postotak zaposlenika koji pesimistički procjenjuju da ne mogu ispuniti zahtjeve svog posla.

Zaključna preporuka za mlade je da od ulaska u svijet rada nadalje trebaju biti kapetani na svom karijernom putu. Tome trebaju biti posvećeni i oboružani nekim navigacijskim tehnikama:

  • Upoznati sebe – pronaći, zadržati i upravljati svojom tržišnom pozicijom
  • Upoznati potrebe i trendove tržišta – biti informirani i fleksibilni
  • U svakom poslu raditi savjesno, angažirano i ustrajno – najcjenjenije radne osobine
  • Otvoriti se za učenje i iskustvo – birati čim više praksi, volontiranja, mentorskih programa, edukacija
  • Potražiti pomoć, savjet i podršku – stvarati socijalne mreže i saveze u radnom okruženju

Sretna plovidba na uzburkanom moru!

Više o ovoj i sličnim temama saznajte na našim seminarima:

https://poslovnouciliste.hr/seminari/jednodnevni-seminari/zdravom-organizacijskom-klimom-do-zadovoljnih-i-produktivnijih-zaposlenika/

i na

https://poslovnouciliste.hr/seminari/jednodnevni-seminari/asertivna-komunikacija/

ili

https://poslovnouciliste.hr/seminari/jednodnevni-seminari/rad-s-teskim-suradnicima/